Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med arbejdsmiljø
udføre rengøringen
- sikkert og forsvarligt i forhold til
- at forebygge arbejdsskader
- at forebygge arbejdsbetingede lidelser, herunder eksem og allergi
- hensynet til omgivelserne
I forbindelse med brug af rengøringskemi, redskaber og maskiner
følge sikkerhedsdatablade
følge regler for arbejdsmiljø
bruge egnede personlige værnemidler
Ved informationssøgning
søge relevant information om
- rettigheder og pligter
- arbejdsmiljø, herunder
- arbejdspladsvurdering (APV)
- fysisk
- kemisk
- psykisk
I forbindelse med førstehjælp
give hjertelungeredning (HLR) ved
- ulykker
- pludselig opstået sygdom
give førstehjælp ved fx
- livstruende blødninger
- forbrændinger
- ætsninger
- el-ulykker
- forgiftninger
- småskader
bruge øjenskyller
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med rengøringsarbejdet
tage hensyn til kroppens opbygning og funktion
anvende ergonomisk rigtige arbejdsstillinger ved brug af
- rengøringsvogne
- redskaber
- maskiner
forebygge smerte og ømhed i kroppen
Ved rengøring bruge den mindst belastende teknik ved
træk
skub
løfte/bære-arbejde
I forbindelse med begrænsning af ensidigt gentaget arbejde (EGA)
forstå vigtigheden af skiftende arbejdsstillinger
forstå vigtigheden af at anvende de mindst belastende rengøringsmetoder
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med daglig rengøring
ud fra basisviden om mikroorganismer og smitteveje
- tage hygiejniske hensyn i planlægningen af rengøringen, herunder
- rengøringsrækkefølgen
- tage hygiejniske hensyn i selve rengøringen
- genkende berøringspunkter
- forebygge smittespredning
udøve en god personlig hygiejne
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med materialers kendetegn
genkende overfladebehandlinger, typiske materialer og deres egenskaber på
- gulve
- vægge
- lofter
- inventar
vurdere behovet for rengøring og vedligehold ud fra overfladernes tilstand
I forbindelse med rengøringskemi
vælge og dosere egnede rengøringsmidler til at
- fjerne almindelige urenheder
- rengøre og vedligeholde typiske materialer
bruge de oplysninger, der står på rengøringsmidlerne
tage hensyn til miljøet
læse og forstå sikkerhedsdatablade
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Ved planlægning af rengøringsarbejdet
læse, forstå og arbejde ud fra forskellige typer rengøringsplaner
udføre en rationel arbejdsgang i det daglige og ugentlige arbejde
- i et enkelt lokale
- på et større område
I forbindelse med planlægning og udførelse af rengøring lægge vægt på
ønsket kvalitet
aftalegrundlaget
den tildelte tid
fordelingen af arbejdet i det
- daglige
- ugentlige
- periodiske
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rette mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med forskelligt rengøringsudstyr
vælge og anvende egnede metoder til rengøring, henholdsvis
- tørre, fugtige og våde metoder
til- og afrigge rengøringsvogne og –udstyr, herunder
- renholde vogne og udstyr
vurdere og vælge egnet udstyr, herunder:
- rengøringsklude
- moppegarner
- mikrofiber
- redskaber
- rengøringsvogne
på en sikker måde bruge:
- rengøringsklude
- moppegarner
- mikrofiber
- redskaber
- rengøringsvogne
I forbindelse med rengøringsmaskiner
vælge og anvende forskellige egnede maskiner til fx:
- støvsugning
- gulvvask
- gulvbehandling
- damprens
til- og afrigge rengøringsmaskiner, herunder
- renholde, oplade og fejlmelde maskiner
på en sikker måde anvende forskellige maskiner
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen henvender sig til rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med service
udføre rengøring ud fra forventninger om
- samarbejde
- fleksibilitet
- ansvarlighed
- god personlig fremtræden
forstå værdien af kvaliteten i serviceydelser
forstå sin egen indflydelse på brugerens opfattelse af service
forstå vigtigheden af kommunikation med fx kunder, brugere og kollegaer, herunder
- være bevidst om, hvad man ønsker at udtrykke
- lytte
- udvise situationsfornemmelse