Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag
Det fælles pædagogiske og didaktiske grundlag viser hvad skolen forstår ved god undervisning.
Grundlaget udtrykker klare målsætninger for arbejdet med og udvikling af pædagogik og didaktik og tjener herved som støtte for lærere og ledelse.
Hele skolen skal således tage del i at konkretisere det fælles didaktiske og pædagogiske grundlag i undervisningen.
1. Undervisningen skal sikre kursisterne/eleverne opnår høj faglighed
2. Undervisningen skal være tydelig praksisnær, så Kursisterne/eleverne møder et konkret fagligt indhold, der giver mening
Det er den særlige udfordring ved didaktikken i arbejdsmarkeds- og erhvervsuddannelserne, at undervisningen skal tage udgangspunkt i fagets praksis, teorier, metoder, materialer og eksempler.
Der skal i undervisningsindholdet være tydelige elementer, der er lig eller tæt på praksis, idet kursister/eleverne efterfølgende skal kunne anvende dette i praksis. Det letter processen med at overføre det lærte til praksis, samtidig gør det, at kursister/eleverne nemmere kan se mening med anstrengelserne og dermed opnår en større motivation. Undervisningen skal være teoretisk funderet, og hvis kursisterne/eleverne skal forstå de valg, der træffes i praksis skal de lære at anvende teorien til at udvikle sin praksis.
3. Undervisningen skal være målrettet, velstruktureret og planmæssig
4. Tydelig pædagogisk ledelse
Det er lærerne, som har ansvaret for at lede undervisningen, der skal føre til, at kursisterne/eleverne kan tilegne sig uddannelsens kompetencer. Derfor må lærerne såvel med deres planlægning af uddannelsen og undervisningen og i gennemførelsen af undervisningen tage rollen, som den tydelige leder i de forskellige læringssammenhænge. I gennemførelsen af undervisningen betyder det, at læreren tager ansvaret for at undervisningen gennemføres på en sådan måde, så kursisterne/eleverne opnår den viden og de kompetencer, der er hensigten. Den tydelige pædagogiske ledelse vil udfolde sig forskelligt afhængig af læringssituationen:
I formidlingen betyder det eksempelvis at læreren tydeliggør mål, indhold og metode og forklarer eleverne baggrunden for de didaktiske og pædagogiske valg. Læreren styrer formidlingen og dialogen.
I arbejde med praksisnære problemstillinger betyder det eksempelvis at læreren ansvarligt tager ledelse i rammesætningen af kursisternes/elevernes arbejds- og læreprocesser med udgangspunkt i mål, udvælge praksissituationer, sætte rammer, beskrive aktiviteterne tydeligt, tænke flow og i evaluering/ feedback.
I kursisternes/elevernes arbejde med teoretiske/analytiske problemstillinger f.eks. bundne opgaver, case/ projektarbejder betyder det eksempelvis at læreren er til stede med sin ledelse i kursisternes/elevernes arbejds- og læringsprocesser. Læreren kan derved formidle, vejlede og understøtte pædagogisk, både i forhold til indhold og metoder.