Målgruppe: Rute- og bybuschauffører.
Beskrivelse:
Efter gennemført uddannelse, kan deltageren, på baggrund af egen kulturel selvforståelse samt kendskab til og forståelse for andre menneskers forskellige kulturelle, religiøse, sproglige og etniske baggrunde, kommunikere med passagererne.
Endvidere kan deltageren identificere kulturbetingede normer og forventninger, kommunikere i et letforståeligt sprog samt anvende internationalt kendt simpelt tegnsprog.
Deltageren kan desuden anvende værktøjer og interkulturelle handlemåder til at definere den tilbudte serviceydelse med henblik på at imødekomme passagerernes befordringskrav og -behov i et flerkulturelt og kulturkomplekst samfund.
Målgruppe: Kurset er udviklet til ufaglærte og faglærte der har eller søger arbejde i industrien.
Beskrivelse:
Efter gennemført kursus kan deltageren:
Med baggrund i viden om 'kunde- og leverandørforholdet' i kvalitetsstyrings sammenhænge i virksomheden anvende personlige/faglige ressourcer til at skabe forbedringer af de produkter/ydelser der leveres.
Informere og kommunikere korrekt i kunde- og leverandørsammenhæng med baggrund i viden om egne grænseflader til såvel interne som eksterne kunder og leverandører.
Målgruppe: Personer, der har eller søger beskæftigelse inden for transportbranchen eller andre brancher, hvor der ydes kundeservice.
Beskrivelse:
Deltageren kan, efter gennemført uddannelse, anvende servicebegrebet ved den direkte kontakt med kunderne, og kan skelne mellem forskellig kundeadfærd samt er bevidst om, at hver adfærd kræver særlig opmærksomhed og serviceniveau. Endvidere kan deltageren yde en kompetent og værdig service over for særlige kundekategorier som fx fysisk handicappede, samt anvende almindelige salgspsykologiske metoder.
Endelig kan deltageren, som firmaansat med en formuleret firmapolitik om kundeservice, anvende denne i overensstemmelse med den kompetence vedkommende er tildelt.
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med materialers kendetegn
genkende overfladebehandlinger, typiske materialer og deres egenskaber på
- gulve
- vægge
- lofter
- inventar
vurdere behovet for rengøring og vedligehold ud fra overfladernes tilstand
I forbindelse med rengøringskemi
vælge og dosere egnede rengøringsmidler til at
- fjerne almindelige urenheder
- rengøre og vedligeholde typiske materialer
bruge de oplysninger, der står på rengøringsmidlerne
tage hensyn til miljøet
læse og forstå sikkerhedsdatablade
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
I forbindelse med hygiejne i rengøring
vurdere og udføre rengøring ud fra fx
- Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer (NIR)
kende smitteveje og smittekæden
I forbindelse med måling og vurdering af hygiejne
arbejde ud fra risikopunkter på forskellige typer af arbejdssteder og lokaler
kontrollere risikopunkter
I forbindelse med hygiejniske retningslinjer
planlægge og udføre rengøring ud fra fx NIR, herunder
- rengøringsmetoder
- desinfektion
udføre kontrol i forhold til fx NIR
udføre korrekt håndhygiejne
I forbindelse med hygiejnestandard
arbejde efter fx hygiejnestandarden DS 2451
planlægge og udføre arbejdsopgaverne ud fra fx DS 2451
udføre kontrol i forhold til fx DS 2451
Målgruppe: Arbejdsmarkedsuddannelsen er rettet mod rengøringsassistenter med erfaring inden for professionel erhvervsrengøring.
Beskrivelse:
Efter endt uddannelse kan deltageren:
Ved fokus på forbedringer af rengøringsmetoder og arbejdsgange
bruge metoder, så rengøringen gøres
- effektivt
- systematisk
- ergonomisk korrekt
prioritere egne arbejdsopgaver
prioritere rækkefølge på et område og i lokaler
sikre, at ressourcerne bruges bedst muligt
Ud fra aftalegrundlag og rengøringsplaner vurdere
rengøringsbehovet
For at sikre kvaliteten
analysere, hvor effektiv en rengøringsproces er
stille forslag til forbedringer af metode
Målgruppe: Medarbejdere, der foretager sidemandsoplæring.
Beskrivelse: Deltageren kan efter gennemført uddannelse anvende oplæringsmetoder, oplæringsmaterialer og kommunikation, til at oplære andre. Deltageren forstår også betydningen af sin kollegas kompetencer og indlæringsstil i forbindelse med oplæringen og kan anvende denne viden i sin oplæring af den enkelte.